Hukuk Yoluyla
Demokrasi İçin Avrupa Komisyonu,
kısaca Venedik Komisyonu 1990
doğumlu. Türkiye, Komisyon’a kurulduğu günden beri üye ve temsilci olarak önce Prof.
Dr. Ergun Özbudun’u, sonra Prof. Dr.
Osman Can’ı görevlendirmiş. Komisyon’un
günümüzde üye devlet sayısı 60’a ulaşmış.
Komisyon’un, bu yazının hemen başında belirtilmiş olan resmi
tam adı oldukça ilginç. Adına bakılırsa komisyon bir “demokrasi inşacısı”; inşaatının malzemesi ise “hukuk”. Diplomasi değil; ekonomi, medya ya da açıktan işgal değil,
hukuk. Hukuktan kastedilen ise asıl olarak “anayasa yap(tır)mak”.
*
Böyle bir komisyona neden gerek duyulduğuna gelince,
doğum tarihi bu sorunun ilk ipucunu veriyor. Kuruluş nedeni, Berlin Duvarı’nın
1989 yılında yıkılması. Başkanlarından biri diyor ki “duvarın yıkılışıyla birlikte dev bir anayasa şantiyesi ortaya çıktı”.
Yani sosyalizm yıkılmıştı, enkaz vardı. Aynı anda hem enkazı kaldırılacak hem
de yerine “demokrasi” inşa edilecekti.
İşte Komisyon da yeni-anayasa malzemesiyle bu işleri görmek için kurulmuştu.
Sosyalist zamandan ‘demokrasi’ye geçiş yaptırma işi
1990’lı yıllarda büyük ölçüde tamamlanmakla birlikte, Venedik Komisyonu devam
etti. Pek üstten bir bakışla tanımlanmış olan kuruluş amacı da devam etmesine
olanak veriyordu: Avrupa’nın temel
değerlerine göre Kıta’nın anayasal mirasının yayılmasına katkıda bulunmak…
Sosyalizmin tasfiye edildiği yıllarda ortaya çıkan
küreselcilik, ‘Avrupa değerleri’ mirasını yaymaya elverişliydi. O gün bugündür,
Venedik Komisyonu ‘anayasa eliyle demokrasi
kurmak’ amacıyla resmi anayasa ihracatçısı olarak çalışıyor.
*
İhracat portföyünde elbette Yeni-Türkiye Anayasası da
var. Komisyon Başkanı Gianni Buquicchio
2013 tarihli bir demecinde karar verdiklerini ilan ediyor: “Türkiye’nin yeni bir anayasaya ihtiyacı var” diyor. Böyle söyleyen
herkes gibi o da “iyi ama neden?”
sorusuna herhangi bir yanıt vermiyor. Gelin görün ki, yeni-anayasanın nasıl bir
öze sahip olacağına çoktan karar verdiğini söylüyor. Diyor ki: “insan ve azınlık haklarına saygı duyan ve
yerel yönetim anlayışını düzelten bir anayasa.”
Başkan ‘azınlık’
derken elbette bizim Lozan ile
belirlenmiş gayrımüslim azınlık kavramından değil, etnisite ve inanç-mezhep guruplarından
söz ediyor. Bu kısacık cümleyle herşeyi bir çırpıda anlatıyor. Buna göre Türkiye
için yeni-anayasa, hem egemenlik hakkının öznesi olan toplumu (millet
kuruluşunu), hem de egemenliğin toprak üzerinde (ünitere karşı özerkçi) kullanılışını
konu edinmeli…. Yani şimdi yeni-anayasacılar ne hedefliyorsa, o da aynı
hedeflerin peşinde gidiyor.
*
Türkiye anayasal geleneği güçlü ve kendi yolunu kendisi
çizebilir yetenekte olduğu için, bugüne dek bu yeni-mandacı gücün sözde danışmanlığını kabul etmedi. İçerideki Avrupa
muhibbi kimi ithalat gönüllüleri zaman zaman davet mektubu çıkartmak için
bastırsalar da, işbirlikçilik hevesleri yarı yolda kaldı.
O hevesler hep orada kalmalı. Çünkü, küreselci dünya
anayasacılarından ve kerameti kendinden menkul temel değerler misyonerliğinin konfeksiyon usulü
yeni-anayasacılığından hiçbir ülkeye hayır gelmedi, bize hiç gelmez.
Yeni-anayasacılık,
küreselciliğin ardcı dalgası. Bu
işin ‘uzmanları’ ise kendilerine ‘uluslararası
toplum’ diyen küresel işgal koalisyonlarının özel harekat gücü. Venedik
Komisyonu işte bu gücün kendisi.
Yeni-Anayasaya Geçit Yok!
(BAG, Aydınlık Gazetesi, 10 Nisan 2016)
Yeni-Anayasaya Geçit Yok!
(BAG, Aydınlık Gazetesi, 10 Nisan 2016)
Yeni anayasaya geçit yok.
YanıtlaSil